- Jobban koordinált tevékenységek
- Meghatározza a várható fejlődést
- Növeli a szervezet változásra való felkészültségét
- Minimalizálja az előre nem látható eseményeket
- Redukálja a konfliktusokat azzal kapcsolatban, hogy merre haladjon a vállalkozás
- Növeli a kommunikációt
- Rákényszeríti a vezetést, hogy szisztematikusan előre gondolkodjon
- Az elérhető források jobban hasznosíthatóak
- A terv keretet biztosít a működés folyamatos áttekintéséhez
- A stratégiai terv rendszerezettsége a beruházás jobb megtérülését eredményezi
Leggyakrabban felmerülő kérdések:
- Taktikáról vagy stratégiáról beszélünk? A stratégiai marketing terv hosszabb időt vesz figyelembe (mondjuk 3 évet), ezért stratégiai. A taktikai, vagy operatív marketing terv a stratégiai marketing terv első évre vonatkozó részéből kiinduló, de annál részletesebb ütemterv.
- Hogyan használjuk a marketing tervet? A terv meghatározza, hogy hol tart most a vállalkozás, hová akar eljutni, és hogy jut oda.
- A tervnek írott anyagnak kell lenni? A tervezési folyamat leginkább gondolkodásból áll, a legfontosabb információkat mégis érdemes leírni, mert segítik az eligazodást, és a kommunikációt. A formalitás mértéke a vállalkozás méretétől és komplexitásától függ.
- Mennyire legyen részletes? Annyira, hogy használható legyen.
1. fázis: Célmeghatározás
- Misszió meghatározás
- Szervezeti célok
2. fázis: Helyzetelemzés
- Marketingelemzés
- SWOT analízis
- Feltételezések
3. fázis: Stratégia kialakítás
- Marketing célok és stratégiák
- Becsült várható eredmények
4.fázis: Erőforrás menedzsment
- Költségvetés
- Első éves terv
Az általános felkészületlenség miatt sok vállalkozás szenved az egyre növekvő nyomástól, ami abból fakad, hogy megpróbálnak reagálni és együttműködni a változó környezeti tényezőkkel.
A marketing tervezési rendszer hiányából fakadó leggyakrabban említett problémák:
- A profit termelésére való lehetőség elvesztése
- Jelentéstartalom nélküli számok a hosszú távú tervekben
- Nem reális célok
- Használható piaci információk hiánya
- Belső viszályok
- Nem hatékony vezetés
- Elfecsérelt reklám kiadások
- Árazási fejetlenség
- Növekvő sebezhetőség a környezeti változásokkal szemben
- A tevékenység ellenőrzésének elvesztése
Általános bevezetési problémák
- Felső vezetés támogatásának hiánya
- A tervezés előkészítésének hiánya
- A közvetlen vezetés támogatásának hiánya:
- Képességek hiánya
- Erőforrások hiánya
- Információk hiánya
- Nem megfelelő szervezeti struktúra
- Tervezési fogalmak ismeretének hiánya
- Célok és stratégiák szóbeli meghatározása helyett számok használata
- Túl apró részletek
- Évi egyszeri rutin
- Az operatív marketing tervezés elkülönítése a stratégiai marketingtervezéstől
- A marketing tervezés szervezeti tervezési rendszerébe való illesztésének hiánya
- Külső tervező megbízása belső támogatottság nélkül
Vállalkozásoknál felmerülő kérdések
1. Ha bevezetjük a marketingtervezést, akkor automatikusan sikeresebbek leszünk?
Nem, ebben sok egyéb tényező is szerepet játszik
2. Mik ezek a tényezők?
A három legáltalánosabb tényező:
- A gyors növekedésű piacokon tevékenykedő vállalkozások gyakran nem terveznek csak haladnak, ahogy sodorja őket az élet
- Ha a vállalkozás kultúrája és a vezetési stílus nem elég pozitív a marketingtervest illetően (igazából nem hisznek benne) akkor a tervezett fejlesztések nem fognak valóra válni
- Ha a vállalkozásnak jó pozíciója van a versenyhelyzetben, akkor nem látják szükségét a fejlesztésnek. Marketing terv nélkül viszont sokkal gyengébben is teljesíthet egy vállalkozás.
3. Megtérül majd a marketingtervezésbe bele fektetett idő és energia?
Ezt mindenki maga tudja eldönteni: szembe kell állítani a tervezés költségeit a tervezés hiányából fakadóan felmerülő költségekkel.