1. Jobban koordinált tevékenységek
  2. Meghatározza a várható fejlődést
  3. Növeli a szervezet változásra való felkészültségét
  4. Minimalizálja az előre nem látható eseményeket
  5. Redukálja a konfliktusokat azzal kapcsolatban, hogy merre haladjon a vállalkozás
  6. Növeli a kommunikációt
  7. Rákényszeríti a vezetést, hogy szisztematikusan előre gondolkodjon
  8. Az elérhető források jobban hasznosíthatóak
  9. A terv keretet biztosít a működés folyamatos áttekintéséhez
  10. A stratégiai terv rendszerezettsége a beruházás jobb megtérülését eredményezi

 Leggyakrabban felmerülő kérdések:

  • Taktikáról vagy stratégiáról beszélünk? A stratégiai marketing terv hosszabb időt vesz figyelembe (mondjuk 3 évet), ezért stratégiai. A taktikai, vagy operatív marketing terv a stratégiai marketing terv első évre vonatkozó részéből kiinduló, de annál részletesebb ütemterv.
  • Hogyan használjuk a marketing tervet? A terv meghatározza, hogy hol tart most a vállalkozás, hová akar eljutni, és hogy jut oda. 
  • A tervnek írott anyagnak kell lenni? A tervezési folyamat leginkább gondolkodásból áll, a legfontosabb információkat mégis érdemes leírni, mert segítik az eligazodást, és a kommunikációt. A formalitás mértéke a vállalkozás méretétől és komplexitásától függ. 
  • Mennyire legyen részletes? Annyira, hogy használható legyen.

1. fázis: Célmeghatározás

  • Misszió meghatározás
  • Szervezeti célok

2. fázis: Helyzetelemzés

  • Marketingelemzés
  • SWOT analízis
  • Feltételezések

3. fázis: Stratégia kialakítás

  • Marketing célok és stratégiák
  • Becsült várható eredmények

4.fázis: Erőforrás menedzsment 

  • Költségvetés
  • Első éves terv

Az általános felkészületlenség miatt sok vállalkozás szenved az egyre növekvő nyomástól, ami abból fakad, hogy megpróbálnak reagálni és együttműködni a változó környezeti tényezőkkel.

A marketing tervezési rendszer hiányából fakadó leggyakrabban említett problémák:

  1. A profit termelésére való lehetőség elvesztése
  2. Jelentéstartalom nélküli számok a hosszú távú tervekben
  3. Nem reális célok
  4. Használható piaci információk hiánya
  5. Belső viszályok
  6. Nem hatékony vezetés
  7. Elfecsérelt reklám kiadások
  8. Árazási fejetlenség
  9. Növekvő sebezhetőség a környezeti változásokkal szemben
  10. A tevékenység ellenőrzésének elvesztése

 

Általános bevezetési problémák 

  1. Felső vezetés támogatásának hiánya
  2. A tervezés előkészítésének hiánya
  3. A közvetlen vezetés támogatásának hiánya: 
    • Képességek hiánya
    • Erőforrások hiánya
    • Információk hiánya
    • Nem megfelelő szervezeti struktúra
  4. Tervezési fogalmak ismeretének hiánya
  5. Célok és stratégiák szóbeli meghatározása helyett számok használata
  6. Túl apró részletek
  7. Évi egyszeri rutin
  8. Az operatív marketing tervezés elkülönítése a stratégiai marketingtervezéstől
  9. A marketing tervezés szervezeti tervezési rendszerébe való illesztésének hiánya
  10. Külső tervező megbízása belső támogatottság nélkül

Vállalkozásoknál felmerülő kérdések

1. Ha bevezetjük a marketingtervezést, akkor automatikusan sikeresebbek leszünk?

Nem, ebben sok egyéb tényező is szerepet játszik

 

2. Mik ezek a tényezők?

A három legáltalánosabb tényező: 

- A gyors növekedésű piacokon tevékenykedő vállalkozások gyakran nem terveznek csak haladnak, ahogy sodorja őket az élet

- Ha a vállalkozás kultúrája és a vezetési stílus nem elég pozitív a marketingtervest illetően (igazából nem hisznek benne) akkor a tervezett fejlesztések nem fognak valóra válni

- Ha a vállalkozásnak jó pozíciója van a versenyhelyzetben, akkor nem látják szükségét a fejlesztésnek. Marketing terv nélkül viszont sokkal gyengébben is teljesíthet egy vállalkozás.

 

3. Megtérül majd a marketingtervezésbe bele fektetett idő és energia?

Ezt mindenki maga tudja eldönteni: szembe kell állítani a tervezés költségeit a tervezés hiányából fakadóan felmerülő költségekkel.